Olen kuullut huhuja ja ilmeisesti pitää myös paikkansa, että
Suomen lähellä on ihmeellinen maa. Sellainen maa, jossa autoilijat antavat jalankulkijalle
auliisti tietä suojatien kohdalla mukisematta. Kuulemma tuossa maassa
suojatiesäännön noudattamista valvotaan osin jopa kameroin, ja säännön
noudattamatta jättämisestä autoilijalle napsahtaa 2 viikon palkan verran
sakkoa. Mitäs se nyt suomalaiselle mediaanipalkansaajalle tarkoittaisi,
1200-1400 euroa sakkoa, kun jalankulkijalle ei tehdä suojatielle tietä. Voi
pojat, kun tietäisin monta suojatietä missä ihan päivän valvonnalla
kuitattaisiin valtionvelat historiaan.
Eikös meidän liikenteessä kulkevien kuljettajien pitäisi
olla aikuisia? Jostain syystä meihin tuntuu tepsivän parhaiten vanhanaikaiset
lastenkasvatusmetodit. Sakkoa sakon päälle niin johan alkaa käytös parantua. Tässä olisi kaikille keittiöpsykoterapeuteille jutunjuurta kahvihetkirupatteluihin. Ongelma on kuitenkin monisyisempi, sillä olen työssäni
tavannut ja arvioinut ajokortillisten ihmisten ajamista satoja ja satoja
kertoja. Jossain vaiheessa kiinnitin huomiota ilmiöön, jossa iästä,
sukupuolesta, tai ajokokemuksesta huolimatta lähes jokainen arvioitava pyrkii
ajamaan ”varokaa lapsia” –merkin ja ”30 alue” –merkin vaikutusalueella
huomattavaa ylinopeutta (40-50km/h) ilman, että yhteenkään tasa-arvoiseen tai
suojatien alkuun edes vaivauduttaisiin vilkaisemaan.
![]() |
Mitä oletat kun et näe suojatien alkuun? Se määrittää aiheutatko muille vaaraa vai et. |
Vaihdoin taktiikkaa, ja nyt ennen ajon arviointia kyselin
asiakkailta, missä tilanteissa olet valmis ajamaan nopeusrajoitusta pienemmällä
nopeudella. Mutulla sanottuna noin 90% vastaa, ”alueilla joilla on paljon
lapsia, esim. Koulujen lähellä”. Ei ole vikaa ihmisten asenteissa tämän otannan
perusteella. Jalankulkijoita kyllä kunnioitetaan. Sen jälkeen ajon arvioinnissa
lähes kaikki ajaa silti kyseisen kaltaisissa paikoissa ylinopeutta,
vilkaisematta kertaakaan sivustoille. Arvatkaa mitä nämä 90% vastaa kun heille
huomauttaa nopeusrajoituksesta, samanarvoisista risteyksistä ja lapsirikkaasta
alueesta? ”HUPS, nyt en kyllä nähnyt merkkejä ollenkaan", "muutkin meni
40-50 km/h.” "Oliks siin suojatie?" "Ai nää on tasa-arvosia, ku meil päin ei oo oikee näitä." Samojen ihmisten kommentteja, jotka juuri hetki aiemmin ovat tuominneet alimpaan manalaan kaikki, jotka eivät tarkkaile riittävästi suojateitä.
Olisiko asianlaita kuitenkin niin, että suurin osa autoilijoista ei tuhmaile ilkeyttään,
vaan epähuomiossa. Katse nyt vaan hakeutuu ja jumiutuu liian helposti edellä
ajavan perään, ja tällöin jää merkit ja jalankulkijat ja tasa-arvoiset
huomaamatta. Kun autoilija näkee edessään vapaan tien, hän tuntuu mieluummin olettavan tien pysyvän vapaana. Syntyy havainnointi- ja arviointivirhe. Tämän ongelman poistamiselle on kaksi vaihtoehtoa, joko vuorataan
auto tuhansien eurojen arvosta erilaisia tutkia ja tietokonesilmiä, tai sitten
kuljettajien on aloitettava liikuttamaan katsettaan. Jälkimmäinen vaihtoehto on
kestävämpi, edullisempi ja turvallisempi, sillä tutkat tuntuvat laiskistavan
autoilijoiden havainnointia entisestään.
Jokatapauksessa ei riitä, että pelkät asenteet ovat
kunnossa. Jalankulkijaa ei lämmitä se, että heitä kunnioitetaan. Jalankulkijoita
lämmittää se, että kunnioituksen lisäksi heidät havaitaan ja heidän olemassaoloon varaudutaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti