Kävin autokaupassa tutustumassa uusien autojen tarjontaan,
ja huomasin että muutamassa vuodessa autoihin on tullut laaja kavalkadi toinen
toistaan hienomman kuuloisia järjestelmiä. Oli kaistavahtia, taajama-alueen
hätäjarrutusjärjestelmää, peräänajon estävä tutka, lista oli lähes loputon.
Jouduin monta kertaa hengittämään, ennen kuin lista oli läpiluettu. Kysyin
kauppiaalta, että saan varmaan auton 10000 euroa halvemmalla, jos otan sen
ilman näitä ”turvallisuuslaitteita”. En kuulemma saa, tai niin kuin hän
kohteliaasti kommentoi niin turvallisuudesta ei voi nykyään tinkiä.
Seuraavaksi kiinnitin huomiota auton renkaisiin ja kysyin,
kuuluuko esittelyauton pyörät ja vanteet kauppaan. Myyjän ilme kirkastui, että
kyllä, tässä tulee 215 leveät renkaat ja 18” alumiinivanteet ja talvirenkaatkin
tulee 17” vanteilla, näyttävät kuulemma todella hyvältä. Niinpä, turvallisuudesta
ei voi tinkiä. Kuitenkin, autonvalmistaja tunkee autot täyteen erilaista pitoon
vaikuttavaa ja havainnointia auttavaa järjestelmää, ja sitten laittaa autoon
alle mahdollisimman huonot sade- ja loskakelin renkaat. Pyyhkijätkin
toteutetaan niin, että menevät silmältä piiloon lämmittämättömälle pinnalle
tuulilasia, pois ulkonäköä pilaamasta. Tällöin talvisaikaan eivät jäisenä pyyhi
tuulilasia kunnolla, vaan tekevät havainnoinnista entistä heikompaa.
Syventävän vaiheen ryhmän kanssa harjoiteltiin tehokasta
pysähtymistä vetisessä kaarteessa. Ryhmäläisillä oli pääosin 3-5 vuotta vanhat,
yleensä ylemmän keskiluokan autot, joissa oli varusteena kaikki. Sitten
ryhmässä oli 15 vuotta vanha Peugeot 206, jossa oli sähkötoimiset
etusivuikkunat ja perinteiset jarrut. Arvatkaa mikä oli ainoa auto, jonka
renkaat pyörivät koko jarrutuksen aikana. Jokaisessa ABS-jarruin varustetussa
autossa jarrut perustuvat toimintaan, jossa jarrut lukittuvat ja vapautuvat
salamannopeasti, kesällä ja kauniilla ilmalla. Heikommalla kitkapinnalla
lukituksen vaiheet ovat noin 0,5 sekuntia, jonka aikana autoa ei siis voi
ohjata. Monessa näistä ensimmäinen lukituksen vaihe oli heti jarrutuksen
alussa, jolloin 35km/h nopeudella auto ei ollut siis ensimmäisen 4 metrin
matkalla ohjattavissa laisinkaan. Osassa autoja jarrutuksen viimeinen 15 metriä
mentiin eturenkaat lukossa.
Miksi Peugeotissa renkaat eivät sitten lukittuneet? Koska
kuljettaja ei antanut renkaiden mennä lukkoon. Miksi Kuljettajan oli helppo
pitää renkaat pyörimässä? Koska auto oli varustettu kohtalaisen uusilla,
mahdollisimman kapeilla renkailla. Mitä kapeampi rengas, sen huonommin tien ja
renkaan väliin kerääntyy vettä ja muita epäpuhtauksia, jotka heikentävät pitoa
ja pidentävät jarrutusmatkaa. Mitä leveämpi rengas, sen helpommin pito
ääritilanteessa menetetään.
Talvisaikaan tulee tarkkailtua millaiset autot ovat tieltä
suistuneet. Usein havaitsen sen olevan neliveto, kaikki
liukkaudentorjuntajärjestelmät omaava ylemmän luokan henkilöauto. Auto, jonka
pitäisi insinöörien mukaan olla turvallisin mahdollinen. Onko autojen
turvallisuustekniikka saanut meidät aikuiset ihmiset luottamaan liikaa insinööritaitoon,
ikään kuin luistonesto parantaisi tien ja renkaan välistä kitkaa.
Todellisuudessa lumipöpperökelissä ajaessa leveärenkaiset, luistavuudenpoistojärjestelmillä
varustetut ovat hanakampia luistelemaan tieltä, kuin esimerkiksi 80-luvun alun
Datsunit. Niissä kun on ne kuuluisat kapeat renkaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti