tiistai 1. marraskuuta 2016

Liikenneturvattomuutta ja kolariturvallisuutta


Liikenneturvattomuutta ja kolariturvallisuutta

Asteikolla 1-10, kuinka turvallista liikenne on mielestäsi? Mitä päättäjät voivat tehdä parantaakseen liikenneturvallisuutta? Mitä auton valmistajat voivat tehdä parantaakseen liikenneturvallisuutta? Mitä sinä voit tehdä parantaaksesi liikenneturvallisuutta?

Aloitetaan auton valmistajista. Karrikoidusti sanoen nykyauto eroaa 80-luvun autoista erityisesti sillä tavalla, että 80-luvulla taajamaristeyksessä tapahtuneen liikenneonnettomuuden jälkeen kolarin osapuolet heräsivät sairaalasta, jos heräsivät. Nykypäivän autoissa kolarin osapuolet nousevat kolarin jälkeen autosta hihoja käärien ulos selvittämään syyllisyyttä. Mitä tekemistä tällä on sitten liikenneturvallisuuden kanssa, ja itse itselleni vastaten totean, ei mitään. Nykyautot ovat kolariturvallisempia, eli pahasti sattuessa ei satu enää niin pahasti.

Liikenneturvallisuuskeskustelussa käännetään usein huomio onnettomuustilastoihin ja liikennekuolemien vähenemiseen, ihan kuin asiaa voisi näin yksioikoisesti mitata. Kuolemien määrää mittaamalla voidaan arvioida liikenneturvallisuutta ihan yhtä lailla, kuin tappeluiden määrällä voidaan mitata yläasteiden kouluviihtyvyyttä. ”Oli hyvä päivä, kukaan ei saanut turpaan tänään.” Ovat toki osa kokonaisuutta, mutta kokonaisuus ei korreloi suoraan näiden tekijöiden kanssa.

Liikenneturvattomuus näkyy mielestäni oivallisesti tilanteessa Helsingin liikenteessä lokakuun lopulla. Raskaan yhdistelmän kuljettaja pysähtyy välittömästi suojatien eteen antamaan jalankulkijalle tietä ja samalla peittää näkyvyyden suojatien alkuun. Henkilöauton kuljettaja ajaa tyhjää kaistaa eikä pysähdy raskaan viereen katsomaan, tuleeko suojatiellä jalankulkijoita. Ja eikös sieltä juuri sillä kellonlyömällä tule. Tilanne oli äärimmäisen turvaton, mutta jää kuitenkin kaikkien onneksi historiaan läheltä piti –tilanteena. Peittikö yhdistelmän kuljettaja näkyvyyden tahallaan suojatielle, tuskin. Ajoiko henkilöauto tahallaan pysähtymättä, tuskin. Oliko tilanne vahinko? Varmasti. Tekivätkö kuljettajat kaikkensa sen eteen, että tienylityspaikka olisi turvallinen? Eivät todella tehneet. Miksi tytölle ei käynyt mitään? Koska tytöllä oli onnea. Hän oli sekunnin tai kahden päässä tragediasta.

Nyt en puhu poliisin kuvaamasta sosiaaliseen mediaan julkaisemasta videosta, vaan täsmälleen samanlaisesta tilanteesta Konalassa. Poliisin kuvaama tilanne oli ja meni ja sanktiotkin on jaettu. Minun näkemä tilanne ei jäänyt tilastoihin, kun kukaan ei onneksi jäänyt alle, eikä poliisikaan valitettavasti ollut paikalla valvomassa. Ja näitä tilanteita tapahtuu todennäköisesti päivittäin. Toinen päivittäinen turvattomuus näkyy Kehä 1:llä. Tuhannet autot ajavat päivittäin niin lähellä toisiaan, että selviävät kolareitta matkan vain, koska kenelläkään jonossa olevalla ei tule äkillistä tarvetta painaa jarrua. Kun jollakulla se äkillinen tarve tulee, kuullaan Radio Novan liikennetiedote usean auton ketjukolarista, ja kolaripaikka on lähes aina tismalleen sama. Tästä voidaan päätellä, että päivä ilman peräänajoa johtuu onnesta, kun kenenkään ei onneksi tarvitse painaa jarrua alle sekunnin päässä takana olevasta ajaessaan.

Ketjukolarin resepti ylhäältäpäin kuvattuna.

Nämä läheltä piti –tilanteet ovat niin ohikiitäviä tilanteita, ettei meistä kaikki välttämättä hoksaa sellaisessa ikinä edes olleensa. Jokainen moottoripyöräilijä osaa nimetä hetken jolloin autoilija on meinannut vaihtaa kaistaa moottoripyöräilijän päälle. Moniko näistä autoilijoista osaa nimetä hetken jolloin meinasi vaihtaa kaistaa motoristin yli. Moniko ajoradalla kulkija on huomannut hetken, kun on käännöksessä pakottanut kevyen liikenteen väylää kulkevan mopoilijan tai polkupyöräilijän lähes fysiikan lakeja uhmaavaan jarrutukseen, kun ei ole ennen käännöstä varmistanut kuolleita kulmia. Moniko pyöräilijä muistaa ajaneensa näköesteen takaa ajoradan yli hidastamatta ja katsomatta, niin ettei autoilijalla ole aikaa edes reagoida.

Poliitikot eivät tee liikenneturvallisuutta, auton valmistajat ei tee liikenneturvallisuutta, vaan, aivan oikein, onni tekee suomalaisen liikenneturvallisuuden. Onni pitää loukkaantumis- ja kuolemistilastot kurissa. Onni pitää meistä huolta. Mutta olisiko meidän kaikkien korkea aika ruveta huolehtimaan terveydestämme itse?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti