Liikenneturvattomuutta ja kolariturvallisuutta
Asteikolla 1-10, kuinka turvallista liikenne on mielestäsi?
Mitä päättäjät voivat tehdä parantaakseen liikenneturvallisuutta? Mitä auton
valmistajat voivat tehdä parantaakseen liikenneturvallisuutta? Mitä sinä voit
tehdä parantaaksesi liikenneturvallisuutta?
Aloitetaan auton valmistajista. Karrikoidusti sanoen nykyauto
eroaa 80-luvun autoista erityisesti sillä tavalla, että 80-luvulla taajamaristeyksessä
tapahtuneen liikenneonnettomuuden jälkeen kolarin osapuolet heräsivät
sairaalasta, jos heräsivät. Nykypäivän autoissa kolarin osapuolet nousevat
kolarin jälkeen autosta hihoja käärien ulos selvittämään syyllisyyttä. Mitä
tekemistä tällä on sitten liikenneturvallisuuden kanssa, ja itse itselleni
vastaten totean, ei mitään. Nykyautot ovat kolariturvallisempia, eli pahasti
sattuessa ei satu enää niin pahasti.
Liikenneturvallisuuskeskustelussa käännetään usein huomio
onnettomuustilastoihin ja liikennekuolemien vähenemiseen, ihan kuin asiaa voisi
näin yksioikoisesti mitata. Kuolemien määrää mittaamalla voidaan arvioida
liikenneturvallisuutta ihan yhtä lailla, kuin tappeluiden määrällä voidaan
mitata yläasteiden kouluviihtyvyyttä. ”Oli hyvä päivä, kukaan ei saanut turpaan
tänään.” Ovat toki osa kokonaisuutta, mutta kokonaisuus ei korreloi suoraan
näiden tekijöiden kanssa.
Liikenneturvattomuus näkyy mielestäni oivallisesti tilanteessa
Helsingin liikenteessä lokakuun lopulla. Raskaan yhdistelmän kuljettaja
pysähtyy välittömästi suojatien eteen antamaan jalankulkijalle tietä ja samalla
peittää näkyvyyden suojatien alkuun. Henkilöauton kuljettaja ajaa tyhjää
kaistaa eikä pysähdy raskaan viereen katsomaan, tuleeko suojatiellä
jalankulkijoita. Ja eikös sieltä juuri sillä kellonlyömällä tule. Tilanne oli
äärimmäisen turvaton, mutta jää kuitenkin kaikkien onneksi historiaan läheltä
piti –tilanteena. Peittikö yhdistelmän kuljettaja näkyvyyden tahallaan
suojatielle, tuskin. Ajoiko henkilöauto tahallaan pysähtymättä, tuskin. Oliko
tilanne vahinko? Varmasti. Tekivätkö kuljettajat kaikkensa sen eteen, että
tienylityspaikka olisi turvallinen? Eivät todella tehneet. Miksi tytölle ei
käynyt mitään? Koska tytöllä oli onnea. Hän oli sekunnin tai kahden päässä
tragediasta.
Nyt en puhu poliisin kuvaamasta sosiaaliseen mediaan julkaisemasta
videosta, vaan täsmälleen samanlaisesta tilanteesta Konalassa. Poliisin kuvaama
tilanne oli ja meni ja sanktiotkin on jaettu. Minun näkemä tilanne ei jäänyt
tilastoihin, kun kukaan ei onneksi jäänyt alle, eikä poliisikaan valitettavasti
ollut paikalla valvomassa. Ja näitä tilanteita tapahtuu todennäköisesti
päivittäin. Toinen päivittäinen turvattomuus näkyy Kehä 1:llä. Tuhannet autot
ajavat päivittäin niin lähellä toisiaan, että selviävät kolareitta matkan vain,
koska kenelläkään jonossa olevalla ei tule äkillistä tarvetta painaa jarrua.
Kun jollakulla se äkillinen tarve tulee, kuullaan Radio Novan liikennetiedote
usean auton ketjukolarista, ja kolaripaikka on lähes aina tismalleen sama.
Tästä voidaan päätellä, että päivä ilman peräänajoa johtuu onnesta, kun kenenkään
ei onneksi tarvitse painaa jarrua alle sekunnin päässä takana olevasta
ajaessaan.
![]() |
Ketjukolarin resepti ylhäältäpäin kuvattuna. |
Nämä läheltä piti –tilanteet ovat niin ohikiitäviä
tilanteita, ettei meistä kaikki välttämättä hoksaa sellaisessa ikinä edes
olleensa. Jokainen moottoripyöräilijä osaa nimetä hetken jolloin autoilija on
meinannut vaihtaa kaistaa moottoripyöräilijän päälle. Moniko näistä
autoilijoista osaa nimetä hetken jolloin meinasi vaihtaa kaistaa motoristin yli.
Moniko ajoradalla kulkija on huomannut hetken, kun on käännöksessä pakottanut
kevyen liikenteen väylää kulkevan mopoilijan tai polkupyöräilijän lähes
fysiikan lakeja uhmaavaan jarrutukseen, kun ei ole ennen käännöstä varmistanut
kuolleita kulmia. Moniko pyöräilijä muistaa ajaneensa näköesteen takaa ajoradan
yli hidastamatta ja katsomatta, niin ettei autoilijalla ole aikaa edes reagoida.
Poliitikot eivät tee liikenneturvallisuutta, auton
valmistajat ei tee liikenneturvallisuutta, vaan, aivan oikein, onni tekee
suomalaisen liikenneturvallisuuden. Onni pitää loukkaantumis- ja
kuolemistilastot kurissa. Onni pitää meistä huolta. Mutta olisiko meidän
kaikkien korkea aika ruveta huolehtimaan terveydestämme itse?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti