torstai 8. joulukuuta 2016

Thank you Liikennevirasto for p***ing Kehä 1


Ajattelin tehdä jotain, mitä harvoin tässä maassa näkee tehtävän. Kiitän tässä julkisesti Kehä 1:n työmaan toteutusta ja aikataulutusta, mikä liittyy Espoon raja – Hämeenlinnanväylä –väliseen tieosuuteen. Työmaa on edellä aikataulusta, ja liikennevirralla on taas edellytykset kulkea paremmin pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteessä. Tiedän kyllä, että liikennettä haittaavat työt jatkuvat taas maaliskuussa, mutta pieni hengähdystauko on paikallaan.

Hengähdystauko on tarpeen jo sen asian takia, että ihmiset ovat hanakasti etsineet korvaavia reittejä jo yhdeksän kuukautta. Tämä on johtanut siihen, että autoilijat ovat kiukkuisia Leppävaarassa, Munkkiniemessä, Vihdintiellä, Lassilassa, Konalassa ja muilla Kehän ympärysalueilla aamusta iltaan. Työmaiden hidastama liikennevirta on tuonut tullessaan useita kolareita, onnettomuuksia ja läheltä piti –tilanteita. Näissä syyllinen on kuitenkin jossain muualla, kuin työmaan järjestelyissä.

Erityiskiitoksen haluan sanoa Kehä 1 Whatsapp –teemaryhmästä, jossa liikennevirasto on tiedottanut poikkeamista reaaliajassa. Jos joutuu käyttämään kehää päivittäin, niin suosittelen lämpimästi ryhmään liittymistä viimeistään maaliskuussa, kun työt taas jatkuvat. Esimerkillistä avoimuutta. Ohjeet ryhmään liittymiseen löydät liikenneviraston Kehä 1 .

Jotain surkuhupaisaakin on viime kuukausien aikana nähnyt. Mäkkylän ja Vihdintien välillä on avattu itsenäisyyspäivän tienoilla oikeaan laitaan kolmas kaista, jota pitkin pääsee itään mennessä esteettä aina tuusulanväylälle saakka. Kun kaista itään päin on saatu auki, ammottaa se tyhjyyttä. Autoilijat jonottavat pääsyä ohituskaistalle, joka kuitenkin päättyy ennen vihdintietä. Tämä lienee vanhasta tottumuksesta, sillä viime viikolla vasen kaista jatkui esteettä. Tästä uuden kaistan avaamisesta on alueelle laitettu selkeät opasteet, mutta ilmeisesti vain joka sadas autoilija todella seuraa merkkejä.

Remontti on siis etuajassa, tämä on harvinainen uutinen suomalaisessa liikennejärjestelmään liittyvässä remonttihankkeessa. Yleensä nämä tuppaavat olemaan radikaalisti myöhässä. Kun saatte Kehä 1:n valmiiksi, niin pitäisiköhän teidän mennä viimeistelemään pikku pätkä metrorataa espoolaiseen peruskallioon. Olen kuullut, että siellä ei aikataulutus ole ihan toiminut. Liekö löytynyt liito-oravan kakkaa sieltä kallionkolosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti