torstai 12. lokakuuta 2017

Linnunpönttö pihavaloilla

Viime päivinä ja vuosina ja ylipäänsä aina kun niitä on ollut, ovat ne jakaneet mielipiteitä puolesta ja vastaan. Osa rakastaa niitä, osa vihaa niitä ja osan mielestä joutuisivat tunkiolle muun rautaromun sekaan. Ompa sellainen vuoden poliisiksikin nimitetty. Nopeusvalvontakamera, jakaa mielipiteet homejuuston lailla. Kuulemma ne lukee rekisterikilvet myös takaa, joku taasen väitti että mittaavat keskinopeuksia, ja olempa kuullut että osa on sädetty tahallaan räpsimään kuvia alinopeudestakin, jotta saadaan sakkotavoitteet kerättyä valtion kassaan. Koska sipiläjabernerjayms.

Oma havaintoni näistä "välkkyvistä linnunpöntöistä" on ihan parin päivän takaa. Ajoin Kehä 1:stä itään päin, kun ennen tunnelia ohi meni lähes äänen nopeudella ohi saksalainen ylemmän luokan henkilöauto. Pian tämän jälkeen linnunpöntöstä tuli vastavetona valonnopeudella Pastersteinin erikoinen antamaan paitsi ohittajalle, myös muille autoilijoille ylireippaan aistiärsykkeen verkkokalvoille. Siinä sitten todella tunsi elävänsä (ja ehkä vähän pelkäsi kuolevansa), kun näköelimissä oleat sauva- ja tappisolut adaptoituivat väläyksen jälkeen tunnelin pimeyteen ja ympärillä on yhteensä neljän kaistan verran vilkasta liikennettä. Siinä jäi ihan miettimään, että joskus tässä vielä käy jollekkin vielä jotakin.

Toisaalta on niistä ollut positiivisiakin kokemuksia. Meidän kesämökille johtaa kohtalaisen leveä ja suora maantie, jossa oli vielä 2000 -luvun alussa kovinkin villi ja vapaa liikennekulttuuri. Ohituksia tehtiin siellä ihan neljän auton rinnanajolla, ja monella keskinopeus oli jossain hävyttömän ja älyttömän välillä. Kameroiden tultua ajonopeudet ja tyyli rauhoittui kansalaisilla kummasti, onnettomuudet vähentyneet selvästi ja elämä tiellä 51 seestyi.

En suostu ottamaan kantaa kameroiden tarpeellisuuden tai tarpeettomuuden pohjalta. Asia on liian monikulmainen, jotta siitä voisi muodostaa yksioikoisen kannan. Ylipäänsä liikenneturvallisuus on liian monimuotoinen aihe, jotta sitä voisi yksioikoisesti käsitellä. Vaalien tullen kyllä joka poliitikko sitä yrittää, mutta se taas on osa poliitikkojen toimenkuvaa. Eduskunta käsittelee pian lakimuutosta liittyen ajokorttilakiin. Sen lisäksi ministeriön salaisissa kammioissa on rakennettu Iisakin kirkon tavoin uutta tieliikennelakia. Yhteistä näille tuntuu olevan se, että eduskunnan käsittelyyn tullessa ne eivät kiinnosta siellä ketään. Kun nyt voimassaoleva, paljon parjattu ajokorttilaki oli vuonna 2012 eduskunnan käsittelyssä, niin arvaatteko monta kysymystä tai kommenttia eduskuntasalissa nousi asiaan liittyen. Vastaus on muistaakseni jotain 0-5 välillä, puoluetaustasta riippumatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti